مقاله

باتری سیلیکون-کربن راز تولید این باتری ها

باتری‌های لیتیوم یون سال‌هاست منبع اصلی انرژی وسایل مصرفی بوده‌اند؛ آیا اکنون وقت آن رسیده باتری‌های سیلیکون-یون با ظرفیت بیشتر را جایگزین آن‌ها کنیم؟

ده‌ها سال است که منبع اصلی انرژی اکثر وسایل الکترونیکی مصرفی، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی، از باتری‌های لیتیوم یون تامین می‌شود؛ باتری‌هایی که از نظر ظرفیت در محدوده‌ی ۲۵۰ تا ۳۰۰ وات‌ساعت‌برکیلوگرم باقی مانده و پیشرفت چندانی نداشته‌اند، درحالی‌که نیاز به دستگاه‌هایی با شارژدهی بیشتر و خودروهای برقی با برد طولانی‌تر همچنان افزایش می‌یابد.

درضمن، خطرات ایمنی این باتری‌ها نیز به قوت خود باقی مانده‌ است و آتش‌سوزی دراثر اتصال کوتاه بین آند و کاتد و همچنین فرار حرارتی که پدیده‌ای نادر اما به‌شدت خطرناک است، در حوادث مرتبط‌به گوشی و خودروهای برقی به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، تولید باتری‌های لیتیوم یون به مواد معدنی کمیاب و گران‌بهایی مانند کبالت و نیکل وابستگی دارد که منابع آن‌ها با چالش‌های ژئوپلیتیکی همراه است. بیش از ۷۰ درصد کبالت دنیا، یکی از مواد کلیدی در کاتد باتری‌ها، در جمهوری دموکراتیک کنگو استخراج می‌شود؛ جایی که مسائل حقوقی کارگران و مباحث زیست‌محیطی، سبب رویگردانی شرکت‌های تولیدی باتری از معادن کنگویی و ایجاد نوسان در زنجیره‌ی تولید می‌شود.

نیکل نیز با نوسانات مشابهی در عرضه روبه‌رو است؛ درنتیجه، یافتن جایگزین مناسب برای این فناوری، دیگر تنها یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای آینده‌ای پایدار محسوب می‌شود.

خوشبختانه مهندسان باتری سخت مشغول کارند و بسیاری از گوشی‌های پرچمدار امروزی حالا با باتری‌های جدید سیلیکون-کربنی عرضه می‌شوند که بدون افزایش ضخامت یا اندازه‌ی بدنه گوشی، ظرفیت‌های به‌مراتب بیشتری از باتری‌های لیتیوم یون ارائه می‌دهند.

برای مثال، وان‌ پلاس ۱۳ و شیائومی ۱۵ اولترا (در بازار چین) از باتری سیلیکون-کربنی ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برند و گوشی‌هایی مثل فایند X8 اوپو یا سری ویوو X200 هم ازجمله پرچم‌داران جدید با باتری‌های سیلیکون-کربن به‌شمار می‌روند.

بااین‌حال، اپل، گوگل و سامسونگ هنوز سراغ این باتری‌های جدید نرفته‌اند، اما شاید سال آینده این برندهای بزرگ هم به استفاده از این فناوری روی آوردند؛ چراکه باتری‌های سیلیکون-کربنی با جایگزین کردن گرافیت با سیلیکون در آند باتری، نوید افزایش قابل‌‌توجهی را در چگالی انرژی می‌دهند. البته این فناوری همچنان چالش‌هایی دارد، اما استقبال گسترده‌ی شرکت‌های بزرگ از آن، نشان‌دهنده‌ی تحولی اساسی در حوزه‌ی ذخیره‌ی انرژی است.

در مقاله‌ی پیش‌رو به بررسی مسیر باتری‌های سیلیکون-کربن از یک ایده‌ی آزمایشگاهی تا واقعیت تجاری می‌پردازیم و خواهیم دید که چه واکنش‌های شیمیایی‌ای باعث افزایش ظرفیت این باتری‌ها می‌شوند، چگونه عملکرد آن‌ها در مقایسه‌ی با باتری‌های لیتیوم-یون در شرایط واقعی سنجیده می‌شوند و چه موانع تکنیکی‌ای سرعت گسترش آن‌ها را کاهش داده است.

باتری‌ سیلیکون-کربن چیست؟

در داخل هر باتری، برهم‌کنش شیمیایی و فیزیکی ساده اما عمیقی رخ می‌دهد. باتری‌ها انرژی را با جابه‌جایی یون‌ها بین دو الکترود (آند و کاتد) از طریق یک محیط رسانا به نام الکترولیت، ذخیره می‌کنند. در باتری‌های امروزی، یون‌های لیتیوم هنگام شارژ از کاتد (معمولاً یک اکسید فلزی لیتیوم) به آند گرافیتی حرکت می‌کنند.

هنگام تخلیه‌ی شارژ، این یون‌ها به سمت کاتد بازمی‌گردند و جریانی از الکترون‌ها را گسیل می‌کنند. الکترولیت، که محلولی از نمک لیتیوم در یک حلّال است، به‌عنوان مسیر اصلی این جریان یونی عمل می‌کند.

باتری‌ها با شارژ و تخلیه‌ی متوالی در هنگام استفاده‌ی طولانی‌مدت، انرژی را ذخیره و آزاد می‌کنند، اما به‌مرور زمان به‌دلیل واکنش‌های شیمیایی داخلی، دماهای بالا و استرس مکانیکی، ظرفیت آن‌ها کاهش می‌یابد و پس از چند سال (معمولاً ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ چرخه‌ی شارژ) کارایی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. به تعداد چرخه‌ی شارژ بهینه‌ای که باتری دچار افت عملکردی نشود، چرخه‌ی عمر باتری می‌گویند.

نحوه عملکرد باتری لیتیوم یون

نحوه‌ی عملکرد باتری لیتیوم یون در زمان شارژ و تخلیه

اما باتری‌های سیلیکون-کربن این فرایند را تغییر می‌دهند. در باتری‌های جدید مورد بحث، آند گرافیتی با یک کامپوزیت سیلیکون و کربن جایگزین شده است، که چگالی انرژی را به‌طور قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد، اما چالش‌هایی بنیادین نیز به همراه می‌آورد. برای درک اهمیت این تغییر، ابتدا باید خواص منحصربه‌فرد سیلیکون و چالش‌های مهندسی مرتبط با آن را بررسی کنیم.

چرا سیلیکون؟

جذابیت سیلیکون در ساختار اتمی آن نهفته است. هر اتم سیلیکون می‌تواند در هنگام شارژ، حداکثر با چهار یون لیتیوم پیوند برقرار کند، درحالی‌که گرافیت برای میزبانی از یک یون لیتیوم، به شش اتم کربن نیاز دارد. این ویژگی به سیلیکون یک ظرفیت نظری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعت بر گرم (mAh/g) می‌بخشد، که در مقایسه با ظرفیت ۳۷۲ میلی‌آمپرساعت بر گرم برای گرافیت، افزایش چشمگیری دارد.

به بیان ساده، آند سیلیکونی می‌تواند تا ۱۰ برابر بیشتر از آند گرافیتی، یون‌های لیتیوم را ذخیره کند. همین ویژگی سبب می‌شود باتری‌ها انرژی بیشتری را در همان فضای فیزیکی ذخیره کنند. برای گوشی‌های هوشمند، این قابلیت به‌معنای دستگاه‌هایی باریک‌تر با ظرفیت بالاتر است.

البته این مزیت سیلیکون، چالشی اساسی نیز به‌همراه دارد. طی فرایند شارژ و هنگام ورود یون‌های لیتیوم به داخل سیلیکون، حجم آند تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد. انبساط شدید باعث اعمال تنش بر ساختار باتری می‌شود که در طول چرخه‌های مکرر شارژ و تخلیه، می‌تواند به ترک و تخریب آند منجر شود. برای کاهش چنین مشکلی، مهندسان از پیوندهای پلیمری انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند که انبساط را جذب می‌کنند و همچنین از تکنیک‌های پیش-لیتیاسیون بهره می‌برند. در این تکنیک‌ها، در مرحله‌ی تولید، لیتیوم به آند اضافه می‌شود تا تغییرات حجمی را متعادل کند.

شکسته شدن سیلیکون به دلیل تورم

سیلیکون با ورود یون‌های لیتیوم در طی فرایند شارژ، چهار برابر متورم می‌شود.

برای درک بهتر مسئله تصور کنید که یک بادکنک را تا حد ممکن باد و سپس بارها آن را خالی و دوباره باد کنید؛ در نهایت، بادکنک از شکل می‌افتد. مشابه همین حالت در باتری‌ها نیز رخ می‌دهد. تخریب حاصل‌شده از بارها شارژ و تخلیه، طول عمر باتری را کاهش می‌دهد، که مشکلی اساسی برای لوازم الکترونیکی مصرفی و خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود.

نقش تثبیت‌کننده‌ کربن: ایجاد استحکام

برای مهار نوسانات سیلیکون، دانشمندان به کربن روی آورده‌اند، زیرا این عنصر چندمنظوره، ضمن تقویت استحکام ساختاری، هدایت الکتریکی را نیز بهبود می‌بخشد. کلید این راهکار، ایجاد نانوساختارهایی در اطراف سیلیکون است که بتوانند فشار مکانیکی را جذب کنند.

راهکار اول، جاسازی نانوذرات سیلیکون در یک شبکه‌ی شش‌ضلعی از کربن (گرافن) است؛ درست مشابه پوشاندن تیله‌ها در یک پارچه. با پوشاندن سیلیکون با یک لایه‌ی تک‌اتمی از اتم‌های گرافن، انبساط سیلیکون مهار می‌شود و درعین‌حال مسیرهای الکتریکی برای عبور یون‌ها حفظ می‌شود.

راهکار دوم، استفاده از کامپوزیت‌های هسته-پوسته به‌عنوان راهکار دیگری است که در آن ذرات سیلیکون با یک لایه‌ی محافظ از کربن پوشیده می‌شوند. این طراحی به شکلات M&M شباهت دارد: یک هسته‌ی شکننده از سیلیکون که با یک پوسته‌ی رسانای کربنی محافظت می‌شود. این لایه‌ی محافظ از تماس مستقیم سیلیکون با الکترولیت جلوگیری می‌کند تا از خورده شدن به‌دلیل وقوع واکنش‌های ناخواسته‌ی جانبی، اجتناب شود.

پوشش دادن سیلیکون بار گرافن

با کمک ساختار گرافن، انبساط سیلیکون مهار شده است ولی مسیرهای الکتریکی برای عبور یون‌ها حفظ می‌شود.

شرکت‌هایی مانند Group14 Technologies از این معماری هسته-پوسته بهره می‌برند و با ترکیب سیلیکون و گرافیت، آندهای هیبریدی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، در نسل سوم باتری سیلیکون-کربن گوشی‌های جدید آنر، سیلیکون روی یک پایه‌ی گرافیتی لایه‌بندی شده است تا تعادل میان افزایش ظرفیت و پایداری ساختاری برقرار شود.

نوآوری‌های بررسی‌شده فقط در سطح آزمایشگاهی باقی نمانده‌اند. گوشی تاشوی میکس فولد ۴ شیائومی که تنها ۹٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد، از یک باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعت با همین طراحی هیبریدی استفاده می‌کند. مهندسان با ترکیب ظرفیت بالای سیلیکون و استحکام کربن، از مشکلات سیلیکون خالص دوری کرده و چگالی انرژی را به سطحی بی‌سابقه رسانده‌اند.

راهکار سوم، شامل استفاده از نانوسیم‌ها است. نانوسیم‌ها ساختارهای بسیار نازکی با قطر در حد نانومتر (یک میلیاردم متر) هستند که از مواد نیمه‌رسانا یا فلزی، مانند سیلیکون ساخته می‌شوند. این ساختارها به‌دلیل نسبت سطح به حجم بسیار بالا و امکان انتقال کارآمد بار الکتریکی، به‌عنوان اجزای کلیدی در فناوری‌های نوین باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در باتری‌های سیلیکون-کربن کنونی، نانوسیم‌ها اغلب در آند به‌کار می‌روند تا مسئله‌ی انبساط و انقباض سیلیکون طی فرایند شارژ و تخلیه را حل کنند. نانوسیم‌ها با ساختار یک‌بعدی و انعطاف‌پذیر خود، فضای کافی برای این انبساط فراهم کرده و از تخریب آند جلوگیری می‌کنند.

نوآوری در الکترولیت: نیروی محرک نامرئی

درحالی‌که ترکیب‌های آند، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند، الکترولیت نیز نقشی به همان اندازه حیاتی دارد. الکترولیت‌های مرسوم که ترکیبی از نمک‌های لیتیوم و حلال‌های آلی بودند، در برابر انبساط سیلیکون دچار مشکل می‌شوند.

تورم مداوم باعث ترک‌خوردگی در لایه‌ی رابط الکترولیت حالت‌جامد (Solid Electrolyte Interface یا SEI) می‌شود. الکترولیت‌های حالت‌جامد، مواد جامدی هستند که جایگزین الکترولیت‌های مایع یا ژله‌ای در باتری‌های لیتیوم-یونی می‌شوند. این مواد، معمولاً از سرامیک‌ها، پلیمرهای خاص یا ترکیبات سولفیدی ساخته می‌شوند و نقش انتقال یون‌ها (مانند لیتیوم) بین کاتد و آند را بر عهده دارند.

این لایه مانند یک دروازه‌بان بد عمل می‌کند و اجازه‌ی عبور یون‌های لیتیوم را می‌دهد اما عبور الکترون‌ها را مسدود می‌کند. با هر بار تخریب، SEI به‌طور نامنظم بازسازی و باعث واکنش بیشتر بین لیتیوم و الکترولیت می‌شود که در نهایت، عملکرد باتری را به‌مرور کاهش می‌دهد.

ساختار کربنی در تشکیل لایه SEI در باتری سیلیکون کربن

ساختار کربنی در تشکیل لایه‌ی SEI در باتری سیلیکون کربن

برای حل این شکل، محققان در حال بازطراحی الکترولیت‌ها هستند. الکترولیت‌های حالت‌جامد که از سرامیک یا پلیمر ساخته می‌شوند، یک سد مکانیکی در برابر انبساط سیلیکون ایجاد می‌کنند. همین مواد سخت، با محدود کردن آند، تورم را کاهش می‌دهند، درحالی‌که حلّال‌های قابل اشتعال را نیز از معادله حذف می‌کنند.

پیاده‌سازی الکترولیت حالت‌جامد، موفقیتی دوگانه برای ایمنی و طول عمر بیشتر در باتری‌ها محسوب می‌شود. شرکت‌های نوپایی مانند سیلا نانوتکنولوجیز (Sila NanoTechnologies) آند سیلیکونی را با الکترولیت پلیمری پیشرفته ترکیب می‌کند که در آزمایش‌ها امکان شارژ تا سطح ۸۰ درصد در کمتر از ۶ دقیقه و افزایش چرخه‌ی عمر را فراهم کرده است.

در خلال توسعه‌ی مواد جدید برای آند و کاتد، الکترولیت‌های مایع نیز در حال پیشرفت هستند. افزودنی‌هایی مانند فلورواتیلن کربنات (FEC) لایه‌ی SEI را تقویت و یک مانع انعطاف‌پذیر و خودترمیم‌شونده ایجاد می‌کنند. این امر از اتلاف لیتیوم جلوگیری و عملکرد باتری را تثبیت می‌کند.

رویکرد امیدوارکننده‌ی دیگر، پلیمرهای خودترمیم‌شونده هستند؛ مواد الهام‌گرفته از سیستم‌های زیستی که به‌طور خودکار ترک‌های میکروسکوپی را در الکترودها ترمیم می‌کنند. این پلیمرها که درون ماتریس آند تعبیه شده‌اند، از پیوندهای شیمیایی برگشت‌پذیر برای پر کردن شکاف‌هایی که بر اثر تورم سیلیکون ایجاد شده‌اند، استفاده می‌کنند.

استارتاپ‌هایی مانند Group14 از این پلیمرها در ترکیب‌های سیلیکون-کربن خود بهره می‌برند و توانسته‌اند چرخه‌ی عمر باتری را از چند صد شارژ به بیش از ۱۰۰۰ شارژ افزایش دهند. این روش نه‌تنها ظرفیت باتری را حفظ می‌کند، بلکه نیاز به تعویض مکرر باتری را کاهش می‌دهد.

واکنش‌های پنهان شیمیایی

جادوی باتری‌های سیلیکون-کربن در سطح اتمی رخ می‌دهد. هنگام شارژ و با وارد شدن انرژی، یون‌های لیتیوم از کاتد (مانند اکسید کبالت لیتیوم) جدا می‌شوند و از طریق الکترولیت به آند سیلیکون-کربن مهاجرت می‌کنند.

در آنجا، آن‌ها با سیلیکون واکنش نشان می‌دهند و طی فرایند لیتیاسیون، آلیاژ لیتیوم سیلیکون (LiₓSiₓ) را تشکیل می‌دهند. این واکنش آلیاژی، همان چیزی است که باعث انبساط شدید سیلیکون می‌شود: هنگامی که یون‌های لیتیوم درون شبکه‌ی سیلیکونی نفوذ می‌کنند، ساختار آن مانند اسفنجی که آب را جذب می‌کند، متورم می‌شود.

فرمول‌های شارژ و تخلیه از دیدگاه علم شیمی

معادله‌های شارژ و تخلیه‌ی باتری‌های سیلیکون-کربن از دیدگاه علم شیمی

در هنگام تخلیه، واکنش یادشده به‌صورت معکوس انجام می‌شود. یون‌های لیتیوم به‌تدریج از آند آزاد می‌شوند و به کاتد بازمی‌گردند و انرژی ذخیره‌شده را آزاد می‌کنند؛ اما هر چرخه، ساختار ماتریس سیلیکون-کربن را تحت فشار قرار می‌دهد. بدون چارچوب پشتیبان کربن، سیلیکون خالص پس از چند چرخه به‌طور برگشت‌ناپذیری ترک می‌خورد.

طراحی‌های ترکیبی، مشکل تخریب سیلیکون را با محدود کردن نقش آن کاهش می‌دهند؛ زیرا گرافیت وظیفه‌ی ذخیره‌ی یون‌ها را بر عهده دارد، درحالی‌که سیلیکون در مراحل پرمصرف، وارد عمل می‌شود.

باتری‌های سیلیکون-کربن در برابر لیتیوم یون

رقابت میان باتری‌های سیلیکون-کربن و لیتیوم یون نیاز به توازن ظریفی بین افزایش عملکرد، ملاحظات مهندسی و غلبه بر چالش‌های علم مواد دارد. در مرکز این رقابت، چگالی انرژی قرار دارد. باتری‌های سیلیکون-کربن در زمینه‌ی چگالی نرژی برتری دارند، زیرا سیلیکون می‌تواند تا ۱۰ برابر بیشتر از گرافیت، که ماده‌ی رایج در آند باتری‌های لیتیوم-یون است، یون‌ها را ذخیره کند.

این مزیت به‌طور مستقیم در کاربردهای دنیای واقعی دیده می‌شود. برای مثال، گوشی مجیک پرو ۶ آنر با نسل دوم باتری‌های سیلیکون-کربن و ظرفیت ۵۴۵۰ میلی‌آمپرساعتی عرضه شده است که تنها ۸٫۷۷ میلی‌متر ضخامت دارد.

در مقابل، گوشی گلکسی زد فولد ۶ سامسونگ، که از باتری معمول لیتیوم یون استفاده می‌کند، باوجود ضخامت بیشتر و باتری وسیع‌تر، تنها یک باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد. طراحی باریک‌تر و ظرفیت بیشتر باتری‌های سیلیکون-کربن صرفاً یک پیشرفت جزئی نیست؛ بلکه مرزهای طراحی را برای دستگاه‌های تاشو و فوق باریک، از نو تعریف می‌کند.

در خودروهای برقی، اهمیت پیشرفت فناوری باتری حتی بیشتر به چشم می‌آید. مرسدس بنز، در همکاری با شرکت پیشگام آندهای سیلیکونی، سیلا، سلول‌هایی با ظرفیت ۴۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم توسعه داده است که افزایشی ۲۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به بهترین باتری‌های لیتیوم یونی امروزی دارد.

بااین‌حال، توانایی استثنایی سیلیکون در ذخیره‌ی انرژی، یک چالش اساسی نیز به‌همراه دارد: دوام و چرخه‌ی عمر. مطالعات نشان می‌دهند که سلول‌های اولیه‌ی سیلیکون-کربن تنها بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه‌ی عمر دوام می‌آورند؛ درحالی‌که باتری‌های لیتیوم-یون معمولاً بیش از ۱۰۰۰ چرخه‌ی عمر را بدون افت شدید ظرفیت تحمل می‌کنند.

سید امیر علوی
باتری های گرافینی و اهمیت آن‌ها برای ابزارهای آینده
مطالعه ‘5

به‌کارگیری راهکارهای بررسی‌شده، مشکلات تورم سیلیکون در باتری‌های حاوی سیلیکون را رفع می‌کند، اما چالش‌هایی همچنان پابرجا هستند. به عنوان نمونه، فرآوری سیلیکون خالص هزینه‌بر است و گسترش آندهای مبتنی بر نانوسیم، به تولید دقیق و کنترل‌شده‌ای نیاز دارد.

درحال‌حاضر، بیشتر باتری‌های سیلیکون-کربن مقدار کمی سیلیکون را با گرافیت ترکیب می‌کنند؛ راهکاری که بین عملکرد بالا و عملی بودن، تعادل برقرار می‌کند.

سرعت شارژ و ایمنی: مزیت‌های سیلیکون-کربن

باتری‌های سیلیکون-کربن نه‌تنها ظرفیت بیشتری دارند، بلکه در سرعت شارژ و ایمنی نیز از فناوری‌های فعلی پیشی می‌گیرند. آندهای نانوساختاری سیلیکون-کربنی، نفوذ یون‌ها را سریع‌تر می‌کنند. در نمونه‌های اولیه‌ای مانند آنچه شرکت Amprius Technologies توسعه داده است، دستیابی به شارژ تا ۸۰ درصد در کمتر از ۶ دقیقه ممکن می‌شود.

بااین‌حال، گوشی‌های هوشمند شرکت‌هایی مانند شیائومی، شاهد کاهش جزئی سرعت شارژ بوده‌اند. در برخی مدل‌ها، توان شارژ از ۱۲۰ وات به ۱۰۰ وات کاهش می‌یابد، زیرا سیلیکون به جریان‌های بالا حساس‌تر است. اما از طرف دیگر، باتری‌های سیلیکون-کربن، به‌لطف سازگاری با الکترولیت‌های حالت‌جامد، سرعت شارژ بیشتری را با توان شارژ کمتر ارائه می‌دهند.

غلبه بر موانع: نوآوری‌هایی که آینده را شکل می‌دهند

باتری‌های سیلیکون-کربن نوید تغییر اساسی را در ذخیره‌ی انرژی می‌دهند، اما تسلط آن‌ها بر بازار، به غلبه بر چالش‌های فنی قابل‌‌توجهی بستگی دارد. از پیشرفت‌های علم مواد گرفته تا ادغام فناوری مذکور در کاربردهای واقعی، محققان و مهندسان در حال توسعه‌ی راهکارهایی هستند تا این پتانسیل آزمایشگاهی را به یک محصول تجاری تبدیل کنند.

برخلاف باتری‌های لیتیوم یون که منحنی ولتاژ پیش‌بینی‌پذیری دارند، سلول‌های سیلیکون-کربن الگوهای فرسودگی غیرخطی از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل، گوشی‌های هوشمند مدرن با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر نقاط تنش الکتروشیمیایی نظارت و بدین ترتیب نرخ شارژ را برای کاهش تخریب باتری تنظیم می‌کنند.

در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند، شرکت‌هایی مانند آنر، شیائومی و هواوی پیشگام این فناوری هستند. اگرچه اپل و سامسونگ هنوز دستگاه‌های مصرفی مجهزبه باتری‌های سیلیکون-کربن را عرضه نکرده‌اند، اسناد ثبت اختراع تحقیقات فعال آن‌ها را در این حوزه نشان می‌دهد. تمرکز سامسونگ بر تحقیق و توسعه در زمینه‌ی آندهای پوشش داده‌شده با گرافن، رقابت برای رسیدن به نوآوران چینی را نشان می‌دهد.

به‌طور مشابه، همکاری‌های اخیر اپل با TDK، یکی از تأمین‌کنندگان کلیدی مواد سیلیکون-کربن، نشان می‌دهد که آیفون‌های آینده ممکن است از این فناوری برای عبور از محدودیت‌های یک دهه‌ی اخیر در عمر باتری استفاده کنند.

در بخش خودروسازی، فناوری سیلیکون-کربن آماده است تا انقلابی در خودروهای برقی ایجاد کند. شرکت پورشه نیز با سرمایه‌گذاری گسترده‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری در Group14، قصد دارد آندهای پیشرفته‌ی سیلیکونی را برای مدل‌های تایکان توسعه دهد.

پیامدهای فناوری باتری‌های سیلیکون-کربن فراتر از دستگاه‌های دستی و وسایل نقلیه‌ی مسافری است. شرکت Amprius Technologies، یک استارتاپ مستقر در کالیفرنیا، تصمیم دارد تا در همکاری با ایرباس، آندهای نانوسیمی سیلیکونی خود را با هدف برقی‌سازی هواپیماهای کوتاه‌برد، در سیستم‌های هوانوردی ادغام کند.

فناوری جدید باتری اپل TDK

باتری جدید TDK که در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ رونمایی شد، از چگالی انرژی ۱۰۰۰ وات‌ساعت بر لیتر بهره می‌برد که ۱۰۰ برابر بیشتر از باتری معمولی حالت جامد است.
TDK

نمونه‌ی اولیه‌ی باتری‌های Amprius هم‌اکنون در پهپادهای نظامی و ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ظرفیت‌هایی تا ۵۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم ارائه می‌دهند که تقریباً دو برابر بهتر از باتری‌های لیتیوم یون امروزی است. چنین پیشرفت‌هایی می‌توانند با کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، دوره‌ای سبزتر در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایجاد و درعین‌حال عملکرد را حفظ کنند.

ذخیره‌سازی برای شبکه‌ی برق نیز به‌عنوان یک عرصه‌ی جدید مطرح می‌شود. با سرعت گرفتن پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضا برای باتری‌های کارآمد و با ظرفیت بالا جهت ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی و بادی در حال افزایش است. توانایی شارژ سریع سیلیکون-کربن شرکت سیلا آن را به گزینه‌ای ایدئال برای تثبیت شبکه‌ی برق در زمان اوج مصرف تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، ترکیب این باتری‌ها با سیستم‌های مدیریت انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند توزیع انرژی را بهینه‌سازی و الگوهای مصرف را پیش‌بینی کند و هدررفت انرژی را به حداقل برساند، در نتیجه شبکه‌های برقی هوشمندتر و پایدارتر ایجاد می‌کند.

تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی: تعادل بین وعده‌ها و مشکلات

سیلیکون به‌عنوان دومین عنصر فراوان در پوسته‌ی زمین، نوید وجود یک جایگزین پایدار برای گرافیت را می‌دهد؛ ترکیبی که استخراج آن با جنگل‌زدایی و آلودگی‌های زیست‌محیطی مرتبط است. بااین‌حال، توسعه‌ی تولید این باتری‌ها چالش‌هایی را به‌همراه دارد.

استخراج سیلیکون با خلوص بالا نیاز به فرایندهای پرمصرفی دارد و روش‌های بازیافت نیز هنوز در مقایسه‌ با زیرساخت‌های تثبیت‌شده‌ی باتری‌های لیتیوم یون، مدون و صنعتی نیستند. درحالی‌که استارتاپ‌هایی مانند Group14 و Sila روش‌های حصول پاک‌تر را تبلیغ می‌کنند، دستیابی به قابلیت بازیافت پایدار (یعنی بهره‌برداری مجدد از مواد به‌جای دور ریختن آن‌ها) نیازمند همکاری در سطح صنعت است.

محمد دزفولیان
چرا در ساخت تراشه‌ها از سیلیکون استفاده می‌شود؟

از لحاظ اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که بازار باتری‌های سیلیکون-کربن از ۱٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۱ برسد، که این رشد عمدتاً از تقاضای خودروهای برقی و الکترونیک مصرفی سرچشمه می‌گیرد. البته، هزینه هنوز یک مانع محسوب می‌شود.

روند قیمت باتری و پیش‌بینی در طی سال‌های آینده

روند قیمت باتری‌های سیلیکون کربن در سال‌های گذشته و پیش‌بینی برای طی سال‌های آینده

به‌طور معمول، باتری‌های سیلیکون-کربن همچنان ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از معادل‌های لیتیوم یون هستند. با گسترش تولید انبوه و نوآوری‌هایی مانند پوشش الکترود خشک (که از سوی تسلا ابداع شد)، این شکاف هزینه‌ای کاهش می‌یابد.

به منظور حمایت از پروژه‌های توسعه‌ی پایدار سبز، اخیراً دولت‌ها نیز وارد عمل شده‌اند؛ به عنوان مثال، وزارت انرژی ایالات متحده، کمک‌هزینه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری را برای تسریع در تولید داخلی اختصاص داده است تا وابستگی به زنجیره‌های تأمین آسیایی و هزینه‌های واردات را کاهش دهد.

مسیر آینده

باتری سیلیکون-کربن تلفیقی از علم مواد و نوآوری هستند. با بهره‌گیری از ظرفیت فوق‌العاده‌ی سیلیکون و اصلاح نواقص آن از طریق مهندسی کربن و پیشرفت‌های الکترولیتی، محققان در حال تغییر شکل فناوری ذخیره‌سازی انرژی هستند؛ اما چالش‌هایی همچنان باقی مانده‌اند: افزایش مقیاس تولید، کاهش هزینه‌ها و بهبود قابلیت بازیافت.

باتری‌های سیلیکون-کربن بدون شک تحولی شگرف به وجود خواهند آورد، اما گسترش استفاده از آن‌ها به غلبه بر دو چالش پیچیده بستگی دارد: مقیاس‌پذیری و سرعت نوآوری. درحالی‌که گوشی‌های هوشمند و خودروهای برقی موجب پذیرش اولیه‌ی این فناوری خواهند شد، موفقیت در بازار انبوه نیازمند حل چالش‌های تولید است.

دستاوردهای این فناوری بسیار بزرگ است: گوشی‌های نازک‌تر، خودروهای برقی با دوام بیشتر و شبکه‌های انرژی دوستدار محیط زیست. اما پیشرفت، به‌صورت تدریجی حاصل می‌شود و سیلیکون-کربن به‌سرعت جایگزین باتری‌های لیتیوم یون نخواهد شد. در عوض، فناوری مورد بحث جایگاهی را خواهد ساخت که در آن‌ها مزایای آن از هزینه‌ها پیشی می‌گیرد.

درحال‌حاضر، سؤال این نیست که آیا سیلیکون-کربن بر حوزه‌ی باتری چیره خواهد شد یا خیر، بلکه فقط نمی‌دانیم کجا و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. با تسریع پژوهش‌ها و توسعه، پاسخ این سؤال بسیار زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم، آشکار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *