مروری کامل بر سری بازیهای DOOM: از جهنم تا قرون وسطی

مقدمه
سری بازیهای DOOM یکی از پرافتخارترین و تأثیرگذارترین فرنچایزها در تاریخ بازیهای ویدیویی است. از زمان انتشار نخستین نسخه در سال ۱۹۹۳ تاکنون، DOOM نهتنها ژانر شوتر اولشخص (FPS) را تعریف کرده، بلکه مرزهای تکنولوژی، طراحی گیمپلی، و خلاقیت را نیز گسترش داده است.
DOOM کلاسیک (۱۹۹۳): آغاز یک انقلاب
در سال ۱۹۹۳، شرکت id Software اولین نسخه از DOOM را منتشر کرد؛ بازیای که ترکیب گرافیک شبهسهبعدی، گیمپلی سریع، خشونت بالا و موسیقی متال را به جهان معرفی کرد. داستان ساده اما جذاب آن، حول محور یک تفنگدار فضایی در ایستگاه مریخ میچرخید که باید با موجی از شیاطین از جهنم مبارزه کند.
DOOM II و DOOM 3: ادامه راه و تغییر مسیر
DOOM II (1994) با دشمنان جدید و مراحل بیشتر، فرمول موفق نسخه اول را گسترش داد. در حالی که DOOM 3 (2004) با گرافیک واقعگرایانه و فضای ترسناک، بیشتر به سمت ژانر ترس روانشناختی رفت.
DOOM (2016): بازگشت به ریشهها
نسخه ۲۰۱۶ جان تازهای به این سری بخشید. این بازی با گرافیکی مدرن، انیمیشنهای پرجزئیات و موسیقی فوقالعاده مکانیزم Glory Kill و طراحی مرحله سریع را معرفی کرد که بازگشتی شایسته به ریشههای سری بود.
ویژگیهای برجسته:
گیمپلی سریع و بیپایان: بازی دوباره به مبارزات سریع و بدون توقف برگشت و در عین حال سلاحهای جدید و مکانیکهای مبارزه به آن اضافه شد.
گرافیک خیرهکننده: استفاده از موتور id Tech 6 که توانست گرافیک خیرهکنندهای را بهویژه در محیطهای باز و بزرگ ارائه دهد.
DOOM Eternal (2020): اوج بلوغ و خشونت
DOOM Eternal دنبالهای مستقیم بر نسخه ۲۰۱۶ بود و با افزودن سیستم Dash، حرکت روی دیوار، طراحی مرحله پیچیده، و گرافیکی درخشان، تجربهای هیجانانگیزتر و عمیقتر ارائه داد.
ویژگیهای برجسته:
سیستم مبارزات ارتقا یافته: گیمپلی با ویژگیهایی همچون Double Dash و glory kills به سطح جدیدی رسید.
گرافیک و طراحی محیط: استفاده از موتور id Tech 7 که قادر به ارائه گرافیک خیرهکننده و محیطهای وسیعتر و پیچیدهتر بود.
دشمنان و چالشهای جدید: دشمنان جدید و قدرتمند که بازیکنان را به چالش میکشیدند و مراحل بازی بهطور هوشمندانهای طراحی شده بود.
تأثیرات بر صنعت: این بازی تأثیر زیادی بر بازیهای اکشن نسل هشتم داشت و توانست استانداردهای جدیدی در طراحی گیمپلی و گرافیک بازیهای تیراندازی اولشخص بهوجود آورد.
DOOM:The Dark Ages (2025) : بازنویسی افسانه با حالوهوای قرون وسطی
Doom: The Dark Ages از نظر داستانی، حکم پیشدرآمدی برای نسخه سال ۲۰۱۶ را دارد و گیمرها را به دوران قرون وسطایی جهان دووم میبرد.
اگر خاطرتان باشد، در نسخه سال ۲۰۱۶ کتیبههایی وجود داشت که داستان تقابل با شیاطین جهنم را روایت میکرد و از این میگفت که چطور در اولین حمله آنها در قرون وسطا، یک مبارز در برابر آنها ایستاد و آن مبارز، کسی نبود جز دووم اسلیر یا همان دووم گای که Doom: The Dark Ages، دقیقا همین داستان را روایت میکند.
DOOM:The Dark Ages یک پیشدرآمد است که در دنیایی قرون وسطایی روایت میشود. در این نسخه، تمرکز بر مبارزات تنبهتن، استفاده از سپر و گرز، و مکانیزمهای تازه مثل سوار شدن بر اژدهای مکانیکی است. بازی در ۱۵ مه ۲۰۲۵ برای PS5، Xbox Series X|S و PC منتشر خواهد شد.
جمعبندی
سری DOOM از دهه ۹۰ میلادی تا امروز، با حفظ روح اکشن و بیرحمی خود، بارها پوست انداخته و خود را با فناوری و سلیقهی مخاطبان تطبیق داده است. از نبرد در مریخ تا جنگ قرون وسطایی، DOOMهمچنان یکی از قدرتمندترین نامها در دنیای بازیهای ویدیویی است.